Over Alex Service
Ons verhaal
Alexander Veldman
Geboren en getogen in 1965 te Marknesse. Na een poosje gewerkt te hebben in de kassen met bollen en bloemen, is hij op zijn 19e bij een klein schoonmaakbedrijf gaan werken als glazenwasser. Hij werd hier vooral aangenomen vanwege zijn lengte, te weten 1.98m. Hier heeft Alexander dus het vak geleerd.
Alexander is mee-werkend eigenaar. Het liefst is hij buiten bij de klanten en heeft hij persoonlijk contact met de klant. Het doel is altijd om tot een overeenkomst te komen waar beide partijen blij van worden, iets waar wij bij Alex Service voor staan. U ziet Alexander vrijwel altijd in één van onze opvallende groene bussen. Heel soms in de zomer combineert hij het het werk met een van zijn hobby’s en gaat hij met zijn motor.
Sietske Veldman v/d Veen
Geboren en getogen in 1966 te Groningen. Is vanaf jonge jaren een schippers dochter. Voordat ze naar de Polder kwam in 1989 is ze een paar jaar werkzaam geweest bij AH en Bloemenveiling in het Westland. Hier heeft ze tevens gewoond. In de regio Noordoostpolder kent men Sietske van de BP-Marknesserweg & supermarkt.
Binnen Alex service is ze meestal te vinden op kantoor en ze het 1e aanspreekpunt voor de klanten per telefoon, zodat Alexander nog aan werken toekomt. Haar ding is de mens & marketing zijde van het bedrijf. Onze 15 medewerkers zijn onze grootste en duurste levende full-color reclameborden waar we heel zuinig op zijn.
Schoonmaakbedrijf Alex Service is uit eigenwijsheid ontstaan
Alexander werkte al meer dan 12 jaar in de schoonmaak/glazenwasserij toen hij begin 1992 dacht: Het wordt tijd voor mijn eigen klanten, met eigen afspraken. Hij wilde het graag op zijn eigen manier doen, met zijn eigen ideeën van schoonmaak. Waarom?….Eigenlijk gewoon omdat het een goed gevoel geeft om mensen blij te maken met wat je doet. Hoe simpel kan het zijn. Destijds moest je nog een AOV diploma hebben voor schoonmaak, ’toevallig’ had Sietske die enkele jaren daarvoor gehaald.
We hadden al vaker gebrainstormd om ooit iets voor ons zelf te beginnen. Die ideeën liepen uiteen van een drogisterij/speelgoedzaak tot het overnemen van de Garant markt (een kleine buurt super hier in Marknesse). Onze gedachte hierbij was altijd om andere mensen blij te maken. Uiteindelijk hebben we besloten om een Glazen was/schoonmaakbedrijf te starten. Alexander nam ontslag en ging halve dagen werken bij een ander schoonmaakbedrijf in de binnendienst. Hiernaast zou hij dan wat ramen gaan wassen. En dit dan langzaam aan uitbreiden. Alexander begon hiermee op 12 februari 1998 en 3 maart 1998 zaten wij bij de KvK in Lelystad.
Vanaf dit moment was Alex Service vof een feit
Alexander ging de oude Opel Ascona inruilen voor een leuke kleine bedrijfs auto. Sietske bedacht het logo en kleuren op een rode, witte of een blauwe auto…. Komt Alexander terug met een knal groene (ex kpn) auto…. Daar paste eigelijk alleen maar geel op. Destijds hebben we zelfs BP nog gevraagt of wij hun kleurstelling mochten gebruiken (die gingen loop van volgend jaar over naar blauw dus geen enkel probleem). We kregen nog een paar bodywarmers & jassen waar wij onze naam op lieten borduren. Hier ligt dus de oorsprong van onze bedrijfskleuren: Groen met zonnebloem geel. Tot op de dag van vandaag staan we hier nog altijd bekend om!
We kochten 1 ladder en goed glazenwassers materiaal. Tevens lieten we onze auto voorzien van een herkenbare belettering met duidelijke naam adres, iets wat wij toen al heel belangrijk vonden. Ook maakten we netjes briefpapier waardoor mensen ook via de bank konden betalen. Hierdoor konden we ons onderscheiden en waren we niet de zoveelste ‘beunhaas’.
Ondertussen kwam het dorpsfeest met een braderie. Om het gerucht te bevestigen dat wij een bedrijf waren gestart gingen wij op die braderie staan: alles groen geel. Van ballonnen tot A4-tjes met tekst, zelfs het snoep was groen met geel, en natuurlijk onze auto er bij. De mensen zeiden: ‘Zo mensen het is echt waar we hebben een glazenwasser in het dorp’. Als we aan deze tijd terug denken vinden we dat we wel lef hadden. Maar we voelen ook trots: we wisten toen ook al waar we voor stonden.
Ons doel was op onze manier de huur & ons hedendaagse brood en beleg verdienen. Verder dachten we niet echt. Het ramenwassen ging voorspoedig en sneller dan verwacht. Vanaf het begin kregen we ook al opdrachten om wekelijks kantoren te gaan bijhouden. Eigenlijk ging alles ging veel sneller dan verwacht, volgens de statistieken zou het ongeveer zo’n 2 jaar duren voordat de omgeving genoeg vertrouwen heeft in een bedrijf binnen hun domein. Klanten waren vanaf het begin tevreden en hadden een goed gevoel van vertrouwen. Alexander moest al gauw meer gaan werken voor het schoonmaakbedrijf, maar er zaten natuurlijk niet meer uren in de dag. De volgende zomer was er veel extra werk voor de buitenkant van woningen en panden. Alexander kon het vanaf hier niet meer alleen af. De klanten moesten anders te lang wachten, waardoor we onze beloftes niet na konden komen. Om die voorjaarspiek door te komen huurden we via een uitzendbureau een kennis in (eigenlijk het vroege payroll) en die kostte toen ongeveer FL. 40.00 per uur, waar wij probeerden FL. 25.00 per uur te verdienden. Dus 2 personen moesten samen FL. 50.- opbrengen. Hier hielden wij dan FL 10.- aan over. Vooral Klant blij, medewerker blij & dus wij ook blij. Op deze wijze zijn wij de eerste zomers door gekomen. Sommige verklaarde ons voor gek. Wij noemden het investeren, bij al deze klanten mochten we dan bij wijze van spreken iedere maand terug komen om ramen te wassen. En wie weet bij de buren volgend jaar ook.
Ondertussen zijn we vele jaren verder en hebben we een loyaal en leuk team van 15 mensen, 4 auto’s/bussen en waarbij onze kernwaarden nog altijd gelijk zijn gebleven: Blije en tevreden klanten, waar wij dan ook weer blij en tevreden van worden